srijeda, 5. srpnja 2017.

Mandat-dukat! Na pijaci u oktobru 2018. godine…


Nakon usvajanja Mehanizma koordinacije, te preuzimanja  Upitnika Evropske komisije i njihovog predstavljanja u javnosti kao velikog postignuća na putu ka evropskim integracijama, uslijedilo je neminovno-blokada sistema u kojoj se upravo Mehanizam koordinacije i Upitnik koriste kao glavno oružje za ucjene i sve vrsta pritisaka. Jasno je bilo od samog početka da se ovakav Mehanizam koordinacije kakav je usvojen, može samo i koristiti za blokade, dok je Upitnik Evropske komisije upravo način da se dokaže da se na ključna pitanja u ovoj zemlji “gleda na različite načine” i naravno, odgovara na različitim jezicima.
Kada se ovome doda zastoj u ispunjavanju obaveza prema MMF-u, u prvom redu izazvan nemogućnošću usvajanja seta Zakona o akcizama na gorivo, što za posljedicu može imati budžetsku krizu na svim nivoima koja bi u prvom redu pogodila glasačko tijelo vladajućih partija, raspad većine na državnom i entiteskom nivou u Federaciji BiH, nemilosrdne borbe frakcija unutar svih većih političkih partija u BiH, te najave nastanka većeg broja novih političkih subjekata, nije čudo što se već sada, 14 mjeseci prije izbora 2018. godine, krenulo u predizbornu kampanju. Jer, ono što se imalo za dogovoriti, a što ne zadire u poluge moći i uticaja, dogovorilo se. Sada je vrijeme da se upravo na dogovorenom uspostavi zona političke “bitke”, označe krivci-bivši partneri u onome predhodno dogovorenom, proglasi blokada sistema od strane onog drugog kao alibi za sve što se neće uraditi a trebalo bi, i krene u ono u čemu su stranke u BiH vrhunski majstori-svaljivanje odgovornosti jednih na druge, tj. predizbornu kampanju.
Mada do izbora 2018 godine ima jako puno vremena, već sada se može tvrditi da će tri stvari imati veliki uticaj na izgled političke scene nakon oktobra 2018. godine.  Prva je beskompromisna zaštita dosadašnjih kriminalno-koruptivnih radnji od strane onih koji su u njima učestvovali, te u tom smislu djelovanje ka dodatnoj radikalizaciji stanja u BiH u svim segmentima društva. Hoće li pravosuđe u narednom periodu biti na nivou zadatka i očekivanja javnosti, ostaje da se vidi. Druga je izmjena Izbornonog zakona u pravcu njegovog dodatnog “etniciziranja”  gdje nikoga ne bi trebao da iznenadi “kompromis” koji bi se mogao postići, a koji bi u najvećoj mogućoj mjeri išao na ruku etno-nacionalističkim elitama u BiH.
I treći, ali ne manje bitan proces koji će tek u narednom periodu dobiti na intenzitetu, je nastavak  fragmentacije političkog polja u BiH pojavom novih partija i političkih pokreta, te nemogućnosti već postojećih da udruže svoje djelovanje.  Ta pojave puno su izraženije u Federaciji BiH nego u Republici Srpskoj. Tako će, sudeći po najavama, u većem  entitetu na izborima 2018. godine građani imati priliku da kažu šta misle i o Incijativi grupe građana Socijaldemokrati IgG Damira Marjanovića, zatim novom političkom projektu koji će vjerovatno predvoditi Senad Šepić, ali i "Pokretu za Evropu" nezavisnih načelnika, Hrvatskoj stranci BiH itd... Osim Hrvatske stranke BiH, svi drugi pomenuti politički projekti u najavi, prije svega se oslanjaju na bošnjačko biračko tijelo te će skupa sa ostalim strankama poput  SBB-a, SDP-a, DF-a, GS-a, NS-a, BPS-a, A-SDA, SBiH-a…voditi tešku bitku za svaki glas. Reklo bi se, bit će to do sada neviđena “gužva u šesnaestercu”, mandat-dukat.
Neki od novih pokreta koji se najavljuju poput “Pokreta za Evropu” te moguće nove političke stranke pod liderstvom Senada Šepića nastali su odlaskom ljudi iz SDA, te se tako stiče dojam da će na narednim izborima SDA imati veliki problem da zadrži primat i obezbjedi kontinuitet učešća u vlasti. Međutim, da li je baš tako?
SDA jeste u problemima, najvećim od svoga osnivanja te će, prilično je sigurno, u takvom stanju dočekati izbore 2018. Ali, koliko god najveća stranka u BiH bila u problemima, ne nazire se u ovom momentu artikulisan pokret koji bi je ugrozio. Ona na svojoj strani ima iskustvo, ogroman  uticaj u svim porama društva, te stabilnu glasačku bazu u desetinama pa i stotinama hiljada interesno vezanih birača. Ta baza neće biti nagrižena formiranjem novih političkih platformi pa makar one bile i sa SDA korjenima. Naprotiv, fragmentacija biračkog tijela upravo će biti najizraženija lijevo od SDA- od SBB-a pa do stranaka krajnje ljevice. Sve će one u manjoj ili većoj mjeri dijeliti biračko tijelo. O tome koliko će ko od novih ili već postojećih stranaka dobiti povjerenja glasača rano je govoriti. Ono što je sigurno je da će one, htjele to ili ne morati voditi međusobnu borbu za svaki glas što je, obzirom na monolitnost SDA biračkog tijela, direktan put u političku propast. Do ovog momenta, osim najave spajanja GS-a i Liberala BiH, nema stvarnih naznaka da će se do izbora 2018. deklarativni pozivi za zajedničke nastupe, uvjeravanje građana da su državni interesi ispred ličnih itd.,  provesti u djelo. Jer da bi primjera radi, dvije ili tri stranke napravile pomak u tom pravcu potrebno je da se jedan broj ključnih ljudi u tim strankama odrekne mogućnosti osvajanja novih mandata, novih budžetskih lagodnih godina. Nadalje,  potrebno bi bilo i konačno presjeći neke budžetske gordijeve čvorove a za koje je potrebna politička hrabrost i dugoročna politička i ekonomska strategija i vizija. Ovo se prije svega odnosi na stranke građanske orijentacije koje sebe predstavljaju kao glavnog oponenta vlasti. Imajući u vidu kakvog protivnika imaju sa druge strane, teško se oteti utisku da žrtva koja bi se morala podnijeti da se takav politički protivnik pobijedi nije žrtva na koju su lideri građaskih partija spremni. Na kraju, ako stvari ostanu ovakvima, SDA neće imati problem povratiti svoj, u ovom momentu samo naizgled poljuljani koalicioni kapacitet ,jer će razbijenost mandata koje će osvojiti pojedini sretnici iz predhodno nabrojanih stranaka i pokreta biti lak plijen za krpljenje većine.

Borba je već počela. Svako iz svojih razloga, i vlast i opozicija punom snagom ulaze u kampanju. U najavi je, za građane dugih, iscrpljujućih, traumatičnih 14 mjeseci. Ako se nešto drastično ne promijeni u međuvremenu, već sada postaje jasno da se nikakve bitne promjene u raspodjeli političke moći nakon izbora 2018. godine neće moći očekivati. Zadobiti većinsko povjerenje građana u BiH iziskuje puno više od pisanja nerealnih programa, zaklinjanja u državne interese i čekanja da politički protivnici sami od sebe nestanu. Zato je vlast svugdje u svijetu, pa tako i na Balkanu rezervisana za one koji znaju kako do nje doći, svidjelo se to nekom ili ne.